Ghizii în Canada

Statul canadian consideră industria turismului una dintre cele mai importante din lume. În Canada, aceasta oferă locuri de muncă unui număr de cca. 1, 3 milioane de persoane, şi este unul dintre cele mai dinamice sectoare ale economiei naţionale. Este recunoscută concurenţa acerbă între ţările care îşi maximizează produsul brut naţional din turism. Luând în considerare acest fapt, a fost înfiinţat Consiliul canadian pentru resursele umane din turism, instituţie ce şi-a propus drept obiectiv principal elaborarea viziunii dezvoltării turismului canadian şi a politicilor de pregătire a resursei umane din industria turismului. Printre altele, CCRHT elaborează competenţe profesionale pentru diferite profesiuni. Aşa sunt competenţele ghizilor turistici, despre care vom spune câteva lucruri, foarte pe scurt.

În Canada, ghizii sunt clasificaţi, astfel:
- ghidul turistic este definit ca fiind persoana [extrem de calificată – n.n.] care conduce turişti individuali sau grupuri de turişti, se asigură de respectarea itinerariilor, face comentarii instructive şi recreative - pe durata călătoriei, şi recurge la orice mijloc pentru ca turiştii să fie încântaţi de călătoria pe care o efectuează (în limba engleză, ghidul turistic este denumit cu termenii: tour guide; tourist guide; tour leader; docent). El se ocupă de vizite turistice în oraşe şi de circuite în locuri istorice, la monumente celebre, catedrale, parcuri tematice, uzine şi parcuri industriale. Furnizează descrieri şi informaţii pertinente despre locurile vizitate. Aceşti ghizi lucrează fie pe cont propriu, fie pentru agenţii de turism sau alte instituţii care au nevoie de ghizi.

- ghidul însoţitor, care conduce, însoţeşte şi îi asistă pe clienţii unui circuit turistic pe durata mai multor zile, se ocupă de aranjamentele necesare şi de servicii, furnizează informaţii şi comentarii pertinente, făcând în aşa fel încât călătorii să aprecieze voiajul (în limba engleză, ghidul însoţitor se numeşte: tour director; tour manager; tour escort; courier; program director.). Ghidul însoţitor efectuează operaţiuni similare ghidului turistic, însă, la un nivel mai restrâns de competenţe. Am putea spune că pentru anumite vizite turistice şi pentru anumiţi turişti nu este nevoie de calificarea extrem de mare a ghidului turistic.

- ghidul-şofer, care conduce vehiculul, făcând şi comentariile necesare;
- ghidul de la locul vizitei, care conduce călătorii în vizite turistice şi educative în situri cu interes deosebit;
- ghidul local (step-on guide), care conduce circuitele turistice locale făcând comentarii pe durata călătoriei cu autovehiculul.

Competenţele, adică cunoştinţele, aptitudinile, deprinderile, comportamentele necesare bunei practicări a profesiei sunt împărţite în competenţe generale şi specifice. Competenţele generale sunt cele fără de care nu se poate urma specializarea în profesiunea de ghid. Ele trebuie însuşite înaintea celor specifice. Competenţele specifice sunt acelea care îl diferenţiază pe lucrătorul în turism faţă de profesionişti din alte domenii.

Competenţele generale sunt:

A. Cunoaşterea industriei turismului
1. Să muncească cu responsabilitate în turism
1.1 Să poată descrie industria turismului
1.2 Să înţeleagă importanţa turismului
1.3 Să respecte cerinţele turismului responsabil

B. Profesionalism
1. Să dovedească că este profesionist
1.1 Să demonstreze profesionalismul
1.2 Să fie preocupat de serviciul său
1.3 Să aibă o ţinută profesională
1.4 Să-şi controleze stress-ul
1.5 Să-şi actualizeze cunoştinţele şi competenţele
1.6 Să respecte orientările privind raporturile interculturale
1.7 Să se ocupe de pasagerii cu nevoi particulare
1.8 Să fie un ambasador al statului
2. Să respecte legile
2.1 Să respecte legile, normele municipale, locale, provinciale, teritoriale, federale etc. cu privire la serviciul său
3. Să asigure protejarea resurselor turistice existente la locul vizitei
3.1 Să protejeze resursele

C. Cunoştinţe generale
1. Să furnizeze informaţii generale despre locul vizitei
1.1 Să inventarieze sursele de informaţie şi circuitele turistice disponibile
1.2 Să inventarieze informaţiile disponibile şi utile pentru circuitul turistic.
1.3 Să-şi alcătuiască un dosar cu informaţii
1.4 Să-şi alcătuiască o mapă cu documente accesorii
1.5 Să poată utiliza hărţile rutiere sau de altă natură

D. Prezentare personală
1. Să comunice eficient
1.1 Să folosească comunicarea non-verbală
1.2 Să comunice clar
1.3 Să asculte atent
1.4 Să răspundă la întrebările turiştilor

E. Proceduri
1. Să pregătească călătoria (circuitul turistic)
1.1 Planificarea călătoriei
1.2 Confirmarea rezervărilor
2. Să pregătească un comentariu
2.1 Redactarea comentariului
3. Însoţirea grupului
3.1 Să respecte itinerariul
3.2 Să utilizeze eficient sistemele de comunicaţie
3.3 Să decidă ce informaţii trebuie comunicate turiştilor
3.4 Să facă comentariul
3.5 Să-i implice pe pasageri în activităţile circuitului
3.6 Să colaboreze cu şeful grupului
3.7 Să ţină cont de nevoile turiştilor
4. Să se ocupe de detaliile administrative ale circuitului
4.1 Să rezolve problemele administrative

F. Rezolvarea problemelor
1. Să ştie cum sunt controlate situaţiile dificile
1.1 Să-i ajute pe turişti să-şi regăsească obiectele pierdute
1.2 Să rezolve plângerile şi reclamaţiile
1.3 Să limiteze comportările jenante sau inecuviincioase
1.4 Să rezolve alte probleme
1.5 Să intervină la unele urgenţe
1.6 Să acorde ajutor medical unui turist bolnav sau rănit
1.7 Să rezolve formalităţile şi problemele legate de moartea unui pasager
1.8 Să regăsească un turist pierdut

Competenţele specifice:

Anexa A : Competenţele specifice ale ghidului-şofer
1.1 Să conducă vehicolul în siguranţă
1.2 Să respoecte normele de circulaţie şi celelalte măsuri de securitate şi protecţie
1.3 Să garanteze pentru avansurile băneşti
1.4 Să garanteze pentru cărţile de credit de întreprindere
1.5 Să întâmpine turiştii
1.6 Să rotească locurile turiştilor
1.7 Să urmeze procedurile stabilite la opriri
1.8 Să se ocupe de turişti la frontierele internaţionale
1.9 Să se despartă de turişti la sfârşitul călătoriei

Anexa B : Competenţele specifice ale ghidului de la locul vizitei
1.1 Să întreţină relaţii de muncă cordiale cu ghidul-însoţitor
1.2 Să primească turiştii
1.3 Să respecte toate măsurile de securitate a muncii
1.4 Să se despartă de grup

Anexa C : Competenţele specifice ale ghidului local
(step on guide)
1.1 Să întreţină relaţii de serviciu cordiale cu ghidul însoţitor
1.2 Să întreţină relaţii bune de muncă cu şoferul
1.3 Să pregătească circuitul vizitelor
1.4 Să garanteze pentru avansurile băneşti
1.5 Să garanteze pentru cărţile de credit de întreprindere
1.6 Să respecte toate măsurile de securitate a muncii
1.7 Să primească turiştii
1.8 Să-l informeze în permanenţă pe şofer cu cerinţele circuitului
1.9 Să urmeze procedurile stabilite la opriri
1.10 Să se ocupe de turişti la frontierele internaţionale
1.11 Să se despartă de grup

Anexa D : Competenţele specifice ale ghidului însoţitor
1. Pegătirea circuitului
1.1 Să întreţină relaţii de serviciu cordiale cu ghidul turistic
1.2 Să întreţină relaţii bune de serviciu cu şoferul
1.3 Să garanteze pentru avansurile băneşti
1.4 Să garanteze pentru cărţile de credit de întreprindere
1.5 Să pregătească un circuit turistic de mai multe zile
2. Însoţirea grupului de turişti
2.1 Să respecte toate măsurile de securitate a muncii
2.2 Să facă prezentarea iniţială a circuitului
2.3 Să ţină evidenţa bagajelor turiştilor
2.4 Să-l informeze în permanenţă pe şofer cu cerinţele circuitului
2.5 Să conducă circuitul
2.6 Să practice rotaţia locurilor turiştilor
2.7 Să urmeze procedurile stabilite la opriri
2.8 Să înregistreze grupul la hotel
2.9 Să se ocupe de plecarea turiştilor de la hotel
2.10 Să se ocupe de înregistrarea turiştilor în diverse puncte de îmbarcare
2.11 Să rezolve problemele legate de înghesuială
2.12 Să se ocupe de turişti la frontierele internaţionale
2.13 Să vândă diferite produse turistice suplimentare (tichete, bilete etc.)
3. Să rezolve problemele administrative ale circuitului
3.1 Să recurgă la procedurile necesare sfârşitului călătoriei
3.2 Să efectueze procedurile stabilite pentru încasări monetare şi rapoartele corespunzătoare
3.3 Să redacteze Raportul călătoriei turistice

Cine doreşte o detaliere a competenţelor poate descărca şi consulta documentul complet la adresa
http://www.cqrht.qc.ca/CQRHTWeb/fr/public/commun/normes/contenu/documents/TGT_ed2_Intro.pdf (traducere şi adaptare după documentul citat)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu