Vocabularul termenilor turistici

Se spune pe bună dreptate că însuşirea perfectă a unei ştiinţe este sinonimă cu asimilarea tuturor cuvintelor întrebuinţate de acea ştiinţă. Turismul ca o ştiinţă interdisciplinară şi-a creat la rândul său noţiuni, termeni şi concepte care să acopere operaţiile mentale de înţelegere a fenomenului respectiv interpretat din variatele perspective. Acestea sunt în număr mare şi multe dintre ele suferă un proces de determinare logică prin reducerea sferei şi extensia conţinutului. În timp, trebuie însuşite în totalitate, dacă dorim să controlăm cunoaşterea unui fenomen social şi economic. Evoluţia ştiinţei din antichitate şi până astăzi, parcă, a urmat scara în evoluţie a răspunsurilor la întrebările "de ce ?", ulterior, "cum ?" şi iarăşi ulterior "cât". Această ultimă abordare pozitivistă a adus un plus de valoare pentru aplicabilitatea ştiinţei, ea permiţând în baza măsurării iniţiale modelarea şi simularea matematică a modelelor, o mai bună cunoaştere a realităţii sociale. Abordarea pragmatic-pozitivistă utilizată de industriile turistice permite orientarea strategică a afacerilor din turism, profituri mai mari şi, dacă luăm în considerare adecvarea cu interesele şi nevoile, chiar satisfacţia sporită a consumatorilor de turism. Dar, abordarea pozitivistă nu se poate fundamenta decât pe măsurare, pe categoria cantităţii, în final pe statistică. De aceea, am considerat a fi necesară şi utilă prezentarea câtorva termeni turistici cu semnificaţia lor stabilită de statistica turistică.



1. Activitate/activităţi - [activity/activities] = în statistica de turism, activităţile înseamnă comportamentele unei persoane în timpul pregătirii sau a desfăşurării călătoriei în capacitatea lor de consumatori.

2. Activitate principală - [principal activity] = principala activitate a unei unităţi productive este activitatea productivă a cărei valoare adăugată depăşeşte valoarea oricărei alte activităţi productive efectuate în aceeaşi unitate productivă.

3. Afacerea şi scopul profesional (al unei călătorii turistice) - [business and professional purpose (of a tourism trip)] = afacerea şi scopul profesional al unei călătorii turistice reprezintă activităţile unui întreprinzător (persoana care câştigă din afacerea proprie) şi ale angajaţilor atâta vreme cât respectivele activităţi nu reprezintă o relaţie implicită sau explicită de tipul angajator-angajaţi faţă de un producător rezident în ţara sau locul vizitat cum ar fi investitori, oameni de afaceri etc.

4. Vizitator cu afaceri - [business visitor] = vizitatorul cu afaceri este vizitatorul al cărui
scop principal pentru călătoria turistică este unul de afaceri sau profesional.

5. Bunuri de consum durabil - [consumer durable goods] = un bun de consum durabil este un bun care poate fi utilizat pentru scopuri de consum repetate sau continue pentru o perioadă de unul sau mai mulţi ani.

6. Ţară de referinţă - [country of reference] = este ţara în care sunt efectuate măsurătorile statistice.

7. Ţară de rezidenţă - [country of residence] = ţara de rezidenţă a unei gospodării este determinată în funcţie de interesul predominant al membrilor. Dacă o persoană locuieşte (sau intenţionează să locuiască) mai mult decât un an într-o ţară oarecaren şi acolo îşi are centrul de interes economic (în sensul că aici îşi petrece cea mai mare parte a timpului), atunci este considerat rezident în acea ţară.

8. Produse caracteristice turismului - [tourism characteristic products] = sunt produsele economice care satisfac cel puţin unul dintre criteriile:
- cheltuielile pentru produs să reprezinte un procent semnificativ (important, mare) din totalul cheltuielilor de turism [în călătoria turistică-n.a.];
- absenţa vizitatorilor să determine încetarea furnizării (distribuirii) produsului.

9. Activităţi caracteristice turismului -[tourism characteristic activities] = sunt activităţile care generează produse caracateristice turismului.

10. Ţară cu activităţi şi produse caracteristice turismului - [country-specific tourist characteristic products and activities] = orice ţară în care se aplică definiţiile de la punctele 8 şi 9 referitoate la produse şi activităţi turistice. Industriile în care activităţile principale sunt caracteristice turismului vor fi denumite industrii turistice.

11. Destinaţie (principala destinaţie a unei călătorii) - [destination, main destination of a trip] = locul care determină hotărârea de a face o călătorie; chiar dacă călătorul, turistul sejurnează în mai multe locuri pe durata unei călătorii, decizia o ia în raport cu un loc privilegiat, pe care îl consideră cel mai important de vizitat.

12. Turismul domestic - [domestic tourism] = activităţile (călătoria) unui vizitator rezident în ţara de referinţă fie ca parte a unei călătorii turistice interne, fie ca parte a unei călătorii turistice în exterior (străinătate).

13. Cheltuieli pentru turismul domestic - [domestic tourism expenditure] = cheltuielile pentru turism ale unui vizitator rezident efectuate în economia de referinţă.

14. Călătorie turistică domestică - [domestic tourism trip] = călătoria spre o destinaţie principală efectuată în ţara de rezidenţă a vizitatorului.

15. Vizitatorul domestic - [domestic visitor] = când vizitatorul călătoreşte în ţara de rezidenţă se numeşte vizitator domestic şi activităţile sale ţin de turismul domestic.

16. Locuinţe - [dwellings] = fiecare gospodărie are o locuinţă principală, uneori desemnată ca o casă (cămin), în mod uzual definită prin durata timpului petrecut acolo; locaţia casei-cămin defineşte ţara de rezidenţă şi locul rezidenţei uzuale al gospodăriei şi al tuturor membrilor familiei. Toate celelate locuinţe în proprietate sau luate în chirie trebuie să fie considerate locuinţe secundare.

17. Teritoriu economic - [economic territory] = o arie geografică sau una supusă unei jurisdicţii (teritoriu în care o putere îşi exercită forţa prin interpretarea şi aplicarea legilor) pentru care apare cerinţa de a efectua statistici.

18. "Teritoriu economic" - ["economic territory"] = termenul "teritoriu economic" este o referinţă geografică la ţara pentru care se efectuează cercetarea statistică; termenul este corelat cu "ţara de referinţă".

19. Populaţia activă economic - [economically active population] = populaţia activă economic sau forţa de muncă este compusă din toate persoanele, indiferent de gen, care prestează activităţi pentru producerea bunurilor şi a serviciilor, într-o perioadă de timp determinată.

20. Economia de referinţă - [economy of reference] = reprezintă agenţii economici rezidenţi în ţara de referinţă.

21. Angajaţi -[employees] = reprezintă muncitorii care prestează o muncă plătită.

22. Angajatori - [employers] = persoane care prestează muncă de tipul "pe cont propriu" singure sau împreună cu alţi parteneri şi care au angajat unul sau mai mulţi muncitori ca să lucreze pentru afacerea lor cu statut de angajaţi.

23. Relaţie "angajator-angajat" - [employer-employee relationship] = relaţie care apare în momentul în care se stabileşte un acord formal sau informal între o entitate şi un individ, acord înfăptuit pe baza voinţei libere a părţilor şi prin care individul lucrează pentru entitate în schimbul unei remuneraţii în bani sau în natură.

24. Forţa de muncă în industriile turistice - [employment in tourism industries] = poate fi măsurată prin numărarea persoaanelor care prestează munci în industriile turismului, prin numărarea persoanelor care prestează o muncă principală în turism sau prin numărarea posturilor de muncă existente în industriile turistice.

25. Unitatea de bază de producţie- [establishment] = o întreprindere sau o parte dintr-o întreprindere situată într-o singură locaţie şi în care se desfăşoară o singură activitate productivă sau în care principalei activităţi productive i se adaugă cea mai mare valoare.

26. Turism de intrare - [inbound turism] = activităţile desfăşurate de un vizitator non-rezident într-o ţară de referinţă în urma unei călătorii de turism de intrare (inbound tourism trip).

27. Cheltuielile turismului de intrare - [inbound tourism expenditure] = sunt reprezentate de cheltuielile unui vizitator non-rezident într-o economie de referinţă.

28. Consumul intermediar - [intermediate consumption] = constă în valoarea bunurilor şi a serviciilor consumate ca intrări ale unui proces de producţie din care se exclud activele capitalului fix care sunt înregistrate la conssumul capitalului fix.

29. Turismul intern - [internal tourism] = cuprinde turismul domestic şi turismul de intrare, adică activităţile rezidenţilor şi ale non-rezidenţilor într-o ţară de referinţă ca părţi ale călătoriilor domestice sau turistice internaţionale.

30. Cheltuielile turismului intern - [internal tourism expenditure] = cuprinde cheltuielile turistice ale tuturor vizitatorilor, rezidenţi şi non-rezidenţi, într-o economie de referinţă. Este suma cheltuielilor turismului domestic cu acelea ale turismului de intrare. Include achiziţionarea bunurilor şi serviciilor importate într-o ţară de referinţă şi vândute vizitatorilor. Acest indicator exprimă cel mai bine măsurarea cheltuielii turistice într-o economie de referinţă.

31. Turism internaţional - [international tourism] = cuprinde turismul de intrare şi turismul de ieşire, adică activităţile vizitatorilor rezidenţi în afara ţării de referinţă (fie chiar ca parte a călătoriilor turistice domestice sau de ieşire) sau/şi activităţile vizitatorilor non-rezidenţi într-o ţară de referinţă prin călătorii turistice de intrare.

32. Vizitator internaţional -[international visitor] = un călător internaţional devine vizitator internaţional în raport cu o ţară de referinţă dacă: efectuează o călătorie turistică şi este non-rezident care călătoreşte într-o ţară de referinţă sau rezident care călătoreşte în afara ţării de referinţă.

33. Ocupaţie - [job] = un contract explicit sau implicit între o persoană şi o unitate instituţională prin care se prestează o muncă în schimbul unei compensaţii pentru o perioadă definită de timp sau până la o notificare ulterioară.

34. Turism naţional - [national turism] = cuprinde turismul domestic şi turismul de ieşire, adică activităţile vizitatorilor rezidenţi în interiorul şi în afara ţării de referinţă (chiar şi ca parte a unor călătorii turistice domestice sau de ieşire).

35. Cheltuielile turismului naţional - [national tourism expenditure] = cuprind toate cheltuielile turistice ale vizitatorilor rezidenţi, efectuate în interiorul sau în afara unei economii de referinţă. Este suma cheltuielilor turismului domestic şi a turismului de ieşire.

36. Naţionalitate - [nationality] = termenul se aplică conceptului de "ţară de rezidenţă (reşedinţă [la noi-n.a.])" şi poate însemna uneori cetăţenie, alteori naţionalitate [în sens politic sau etnic-n.a.]

37. Turism de ieşire - [outbound tourism] = cuprinde activităţile unui vizitator rezident în afara ţării de referinţă, fie ca parte a unei călătorii turistice de ieşire, fie ca parte a unei călătorii domestice.

38. Cheltuielile turismului de ieşire - [outbound tourism expenditure] = sunt cheltuielile turistice ale unui vizitator rezident făcute în afara economiei de referinţă.

39. Produs final - [output] = mărfurile şi serviciile realizate de o unitate de bază de producţie. Este exclusă valoarea bunurilor şi a serviciilor pentru care unitatea de bază de producţie nu îşi asumă riscul utilizării în producţie. Este exclusă valoarea bunurilor şi a serviciilor consumate de unitatea de bază de producţie cu excepţia celor necesare pentru formarea capitalului fix sau propriul consum final.

40. Produs final principal - [main output] = produsul final principal al unei activităţi (productive) este determinat în funcţie de cuantumul valorii adăugate la bunurile vândute sau la serviciile prestate.

41. Locul rezidenţei -[place of usual rezidence] = este locul geografic unde o persoană locuieşte în mod obişnuit [frecvent - n.a.] şi este definit de poziţia locuinţei principale.

42. Producţie - [production] = producţia economică poate fi definită ca o activitate desfăşurată sub controlul şi responsabilitatea unei unităţi instituţionale care utilizează componente de producţie [materii prime, materiale -n.a.] cum sunt forţă de muncă, capital, bunuri şi servicii pentru a obţine produse finale în forma bunurilor şi a serviciilor.

43. Scopul principal al unei călătorii turistice - [purpose of a main tourism trip] = este definit ca scopul în lipsa căruia călătoria nu s-ar mai fi efectuat. Clasificarea călătoriilor turistice privind scopul principal le împarte în 9 categorii: 1) vacanţă, petrecerea timpului liber, relaxare; 2) vizite la prieteni şi rude; 3) învăţământ; 4) sănătate şi îngrijire medicală; 5) religie/pelerinaj; 6) cumpărături; 7) tranzit; 8) altele; 9) afaceri şi profesie

44. Rezidenţi/non-rezidenţi -[residents/non-residents] = rezidenţii unei ţări sunt indivizii al căror centru principal de interes economic este poziţionat în teritoriul economic al rezidenţilor. Pentru o ţară oarecare non-rezidenţii sunt persoanele al căror centru principal de interes economic este poziţionat în afara teritoriului economic.

45. Turist sau Excursionist (vizitatorul pe durata unei/aceleiaşi zile) - [same-day visitor (excursionist)] = un vizitator (domestic, de intrare sau de ieşire) este clasificat ca turist (vizitator peste noapte) dacă călătoria sa include cel puţin o noapte de staţionare, altfel el este denumit excursionist.

46. Ocupaţii (meserii) liberale - [self-employed jobs] = sunt acele ocupaţii la care remuneraţia depinde în mod direct din profit, fiind derivată din bunurile produse şi serviciile oferite.

47. Prestatori de ocupaţii liberale cu angajaţi plătiţi - [self-employed jobs with paid employees] = cei îndeobşte denumiţi angajatori.

48. Prestatori de ocupaţii liberale fără angajaţi - [self-employed without employees] = aceştia sunt clasificaţi ca muncitori pe cont propriu.

49. Turism - [tourism] = termen care se referă la toate activităţile vizitatorilor.

50. Activităţile caracteristice turismului - [tourism characteristic activities] = sunt activităţile care generează produse caracteristice turismului. Originea industrială a produsului nu este un criteriu pentru agregarea produselor, în consecinţă nu există o relaţie strictă între produsele [turistice-n.a.] şi industriile care le crează ca produse principale.

51. Produse legate de turism - [tourism connected products] = sunt produse a căror semnificaţie într-o analiză turistică asupra unei economii de referinţă este recunoscută, deşi legătura cu turismul la nivel mondial este slabă. Acest tip de produse are un pronunţat specific naţional.

52. Consumul turistic - [tourism consumption] = concept utilizat în cadrul sistemului de contabilitate satelitară şi care este o extensie a termenului de cheltuieli turistice. În plus faţă de cheltuielile turistice, sunt luate în calcul şi cele numite transferuri sociale în natură pentru beneficiul vizitatorului, calculul contravalorii serviciilor de cazare aduse de casele de vacanţă proprietarilor lor şi altele.

53. Cheltuielile turistice - [tourism expenditure] = se referă la preţul plătit pentru achiziţionarea şi consumul bunurilor şi serviciilor, precum şi a unor obiecte de valoare, pentru uzul propriu sau pentru a fi date altcuiva pe durata unei călătorii turistice sau pentru pregătirea acesteia. Include cheltuielile vizitatorilor înşişi cât şi cheltuielile plătite sau rambursate de alţii.

54. Industriile turistice -[tourism industries] = cuprind toate unităţile productive de bază pentru care activitatea principală este o activitate caracteristică turismului. Termenul industrii turistice este echivalent termenului activităţi caracteristice turismului şi frecvent acestea sunt utilizate ca sinonime.

55. Contabilitatea satelitară de turism - [tourism satellite account] = este al doilea standard internaţional în statistica turismului, un instrument de evidenţă statistică financiară creat pentru prezentarea datelor economice legate de turism într-un cadru de consistenţă internă şi externă cu celeleate sisteme statistice. Face legătura cu Sistemul contabilităţilor naţionale. [manualul european poate fi consultat la http://www.scribd.com/doc/24621806/Tsa-Eim-Final-Version] [am întâlnit şi traducerea românească "contul satelit al turismului", metodă statistică de măsurare a impactului financiar al turismului într-o economie]

56. Călătorie turistică -[tourism trip] = o călătorie efectuată de un vizitator.

57. Călătorie/călător - [travel /traveler] = călătoria este activitatea călătorilor. Călătorul este cineva care se deplasează între diferite locaţii geografice pentru orice scop şi indiferent cât timp.

58. Grup de călătorie - [travel group] = un grup de călătorie este format din: 1) indivizi care călătoresc împreună; 2) din unităţi (părţi) de călătorie (travel parties): ca exemplu, persoane călătorind împreună în acelaşi pachet turistic [2] sau tineri care se deplasează spre o tabără de vară [1].

59. Creditul călătoriei - [travel credit] = reprezintă bunurile şi serviciile pentru uz personal sau pentru a fi date altcuiva, achiziţionate dintr-o economie de non-rezidenţi în timpul vizitelor efectuate în acea economie.

60. Debitul călătoriei - [travel debit] = reprezintă bunurile şi serviciile pentru uz personal sau pentru a fi date altcuiva, achiziţionate din alte economii de rezidenţi în timpul vizitelor în aceste alte economii.

61. Unitate (parte) de călătorie - [travel party] = o unitate de călătorie este definită ca vizitatori care se deplasează împreună într-o călătorie şi ale căror cheltuieli sunt puse în comun.
62. Mediul obişnuit - [usual environment] = este un concept cheie în turism şi se defineşte ca o arie geografică (nu neapărat contiguă, adică poate fi şi dispersată) în care un individ îşi desfăşoară activităţile rutiniere, obişnuite.

63. Rezidenţa obişnuită - [usual residence] = locul geografic unde locuieşte o persoană.

64. Casă de vacanţă - [vacation home, holiday home] = este o locuinţă secundară vizitată de membrii unei gospodării mai mult cu scop de relaxare, în concediu, pentru petrecerea timpului liber.

65. Obiecte de valoare - [valuables] = bunuri cu o valoare considerabilă care nu sunt utilizate pentru producţie sau consum, ci pentru a fi păstrate (conservarea valorii).

66. Vizită (turistică) - [visit] = o călătorie este compusă din vizite la diferite locuri. Termenul "vizită turistică" înseamnă o staţionare într-un loc vizitat în timpul unei călătorii turistice.

67. Vizitator - [visitor] = este călătorul care efectuează o călătorie la o destinaţie principală în afara mediului său obişnuit pentru mai puţin de un an, cu orice scop principal (afaceri, relaxare etc), dar nu pentru a fi angajat de o entitate rezidentă în ţara sau locul vizitat.

(sursa:International Recommendations for Tourism Statistics, 2008 )

P.S. pentru compararea unor termeni cu acei utilizaţi de statistica românească este utilă citirea documentului de la http://www.scribd.com/doc/24722871/metodologia-cercetarii-statistice-in-agentiile-de-turism

5 comentarii:

  1. The Dell Streak packs in a 1GHz Snapdragon ARM-based processor made by Qualcomm,
    5MP autofocus camera with dual LED flash, VGA front-facing camera, integrated 3G + Wi-Fi, Bluetooth, and a micro - SD expansion
    slot for up to 32GB of storage. The thinking
    is much cases are questionable to be settled within large bags time you length.
    The Blackberry Play - Book makes a superb back-to-school gift, and
    also a great holiday gift idea.

    Feel free to visit my homepage - blackberry playbook

    RăspundețiȘtergere
  2. Find bargains for the family at local garage sales. Recent times have noticed a massive increase the realm of computerized thermostats, nest looks to turn
    bradenton surrounding. The Sewing Kit found at RHL is a great buy
    found for under $5.

    Look into my homepage :: nest thermostat review

    RăspundețiȘtergere
  3. If you'd like to indulge in some Hollywood style glamour, 3-D Glitz offers phone cases that are just right for you. This software can convert DVD to various video formats such as MPEG-4, AVI, WMV, FLV, 3GP, VOB, etc. The Apple TELLY is far from a mass-marketplace machine, but its sales numbers display that even in the reasonably small industry, Apple dominates the levels of competition.

    Review my blog: apple tv

    RăspundețiȘtergere
  4. Sales of the Kindle Fire are going better
    than expected. A whole host of image enhancing features is provided as standard which allows
    users to manipulate and edit images and videos, including autofocus,
    touch-focus, face & smile detection as well as geo-tagging which functions based on GPS.
    Like the Apple i - Pad Keyboard Dock listed above, the Logitech Android Keyboard has many tablet-friendly features.


    My site ... samsung galaxy tab

    RăspundețiȘtergere
  5. S Voice has been advertised to do certain things Siri couldn't, like launch a camera app or a voice recording app, however I don't think I was able to get much
    out of S Voice. Note 2 adopts the same cover material of
    Samsung Galaxy S3 to make its rear cover, hence strengthening fashionable aesthetic feelings, but devoid of flexibility that Note
    has. _To present to three other people to join in the
    support.

    My web site :: samsung s3

    RăspundețiȘtergere