Dificultăţi în dezvoltarea turismului rural

În mod paradoxal, distrugerea miturilor despre volumul mare al fluxurilor monetare generate de agroturism conduce chiar la rentabilizarea investiţiei. Turismul rural este o problemă prea serioasă pentru a fi neglijată. Bine conceput şi organizat acesta poate aduce bani bugetului întreprinzătorului privat, poate contribui la dezvoltarea economiei locale şi poate completa deficitele unui buget naţional în anumite condiţii. Cercetările în domeniu tind să sublinieze o serie de caracteristici care influenţează negativ dezvoltarea turismului rural.



Lipsa abilităţilor manageriale
În general, problemele turismului rural stau în lipsa competenţelor manageriale la agricultorii implicaţi în proiecte turistice. Dar, lipsa competenţelor de organizare şi conducere este şi o problemă pentru personalul administraţiei publice locale, responsabilă de planificarea şi reglementarea turismului. Cei mai mulţi dintre funcţionari au puţine cunoştinţe sau experienţă în dezvoltarea turismului. Acest lucru le creează dificultăţi în selectarea proiectelor adecvate şi în evaluarea impactului real al proiectelor din zonele rurale.

Marketingul produsului turistic rural
Cele mai multe destinaţii de turism rural tind să fie mici şi puternic dispersate. Această situaţie produce dificultăţi în comercializarea pachetelor de servicii la potenţialii vizitatori şi face aproape imposibilă dezvoltarea unui turism de masă.

Infrastructura Multe zone rurale, de o frumuseţe naturală remarcabilă şi cu destinaţii atractive au drumuri rutiere greu practicabile şi o reţea feroviară improprie, în consecinţă sunt sunt dificil de străbătut. În regiuni dens populate drumrile de acces sunt extrem de aglomerate, punând în joc realitatea siguranţei circulaţiei. În alte regiuni, căile de transport sunt atât de reduse, încât durata călătoriei devine extrem de mare. Dat fiind că de regulă locuitorii din mediul urban - ca potenţiali doritori de agroturism - nu doresc să piardă din timpul lor liber preţios, aceştia îşi restrâng sau elimină în totalitate sejururile respctive.

Sezonul turistic limitat
Prelevările statistice arată că mai mult decât oraşele, zone turistice rurale primesc afluxul maxim de turişti lor în perioada de vârf a sezonului. Aceasta produce limitarea numărului de zile de cazare şi a altor servicii oferite, reducând astfel randamentul investiţiior.

Slaba amortizare a investiţiei
Recuperarea capitalului investit în turismul rural tinde a fi destul de redusă. Mai mult, se poate spune că amortizarea investiţiei în turismul rural este un proces mai greoi decât la alte iniţiative comerciale. În general, micilor agricultori li se recomandă să nu investească prea mult in cladiri noi sau instalaţii costisitoare, fiind dificil să realizeze un profit în cazul în care sunt debitori la instituţii financiare credtoare. În general competitivitatea şi rentabilitatea unei iniţiative de turism rural este dată de posibilitatea obţinerii unor credite ieftin şi a altor ajutoare financiare. Guvernele joacă un rol important în stimularea acestui gen de turism.

Clima
Climatul joacă un rol important în investiţiile din acest sector. Ţările din zona temperată, cu un caracter sezonier mai pronunţat au nevoie de o investiţie mai mare în structurile rurale de cazare turistică decât acelea din regiunile calde sau tropicale. Ţările temperate sunt, de asemenea, susceptibile de a avea un sezon turistic mai scurt şi un număr relativ mic de zile de ocupare a utilităţilor de cazare într-un an calendaristic.

Lipsa de informaţii despre interesele turiştilor
Agricultorii care oferă cazare pentru turişti din zone extrem de îndepărtate sunt puşi în situaţia de a relaţiona cu persoane având un alt stil de viaţă, precum şi un set nefamiliar de preferinţe şi valori. Succesul în turismul rural se bazează pe reântoarcerea clienţilor şi pe comunicarea verbală "de la om la om". Agricultorii au nevoie de informaţii despre vizitatorii lor, inclusiv un feedback, astfel încât să rezolve adaptarea la dorinţele vizitatorilor. Un sondaj bun de opinie sau orice alt mod de a le spune ceea ce le şi nu le place clienţilor va ajuta la dezvoltarea unei afaceri de succes.

Concluzii
Cele mai multe investiţii de succes în turismul rural sunt produsele unei locaţii deosebite şi ale unei bune planificări. Fermele turistice au mult mai multe şanse de reuşită dacă sunt situate în apropierea unor atracţii turistice importante. Existenţa drumurilor bune de acces este, de asemenea, importantă. Oricât de ispititor ar fi locul atracţiei turistice nici un turist nu va risca o călătorie cu automobilul pe drumuri desfundate.
Agricultorii care încep o afacere de turism rural au nevoie de foarte mult sprijin extern. Ei au nevoie de informaţii şi îndrumări pentru a decide dacă fermele lor sunt potrivite pentru turisti, ce facilitati le pot oferi, şi la ce profit se pot aştepta. Odată ce decizia este luată, ei au nevoie de formare în management şi ospitalitate. De cele mai multe ori au nevoie de credit. E important ca ei să facă parte dintr-un sistem central (naţional) de marketing şi publicitate şi să beneficieze de un oarecare sistem de feedback.
Fiindcă recuperarea investiţiei este în mod constant mică, trebuie găsite alte surse de motivare pentru agricultori decât profitul. Uneori motivele culturale contrabalansează imposibilitatea găsirii creditului ieftin. Contactele sociale, dorinţa de a-şi face noi prieteni, de a cunoaşte altfel de oameni nuanţează un rol economic de tip nou.
Investiţia în turismul rural reuşeşte mai bine acolo unde fermierii pot furniza turiştilor în mod direct servicii turistice cum sunt cazarea, hrana, animaţia - luate separat sau în diferite combinaţii. E bine de spus aici că acest gen de turism este stimulat şi de existenţa turistului responsabil care se gândeşte că sejurul său va produce dezvoltarea economică rurală, în consecinţă va prefera aceste servicii turistice la scară mică celor de mare capital doar locate în zone rurale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu