Viziunea produsului turistic

Generalităţi
Crearea unui produs turistic, în general, înseamnă combinarea a cel puţin două servicii legate de turism (avem a alege între atracţia turistică, transport, cazare, alimentare, animaţie şi altele de importanţă secundară) şi vinderea acestora la un preţ global clientului. Orice servicii turistice vândute cu preţuri separate nu pot fi considerate a fi produse turistice. În limbajul specializat, operaţiunea de creare a unui produs (pachet turistic) este denumită "tourism packaging" [în limba engleză]şi "forfait touristique" [în limba franceză]. Legea franceză din 1992, de exemplu, stabileşte că un "forfet" turistic trebuie să corespundă unei prestaţii care:
- să combine cel puţin alte două servicii turistice;
- durata produsului să cuprindă cel puţin o înnoptare sau să depăşească 24 de ore;
- să fie vândut la un preţ global, unic.


Din perspectiva limbajului comercial, produsul turistic este un "forfet" în sensul că este un bun comercial de natura unui serviciu complex (mai multe servicii) care este cumpărat cu un discount de la alţi producători şi revândut clienţilor.
Produsul turistic prezintă avantaje pentru turişti deoarece:
- reduce timpul pentru descoperirea destinaţiei atractive;
- toate serviciile sunt conectate şi relaţionate la interesul clientului;
- este mai uşor de vândut şi de cumpărat;
- reduce riscurile legate de fluctuaţia preţurilor;
- clientul poate să-şi formeze o idee mai bună despre costul total al călătoriei;
- clientul realizează economii prin cumpărarea unui pachet turistic,

Viziunea produsului turistic
Crearea produsului turistic implică iniţial viziunea (ipoteza, conceptualizarea) produsului turistic, un proces mental de anticipare a ceea ce va reprezenta acel serviciu complex.
Astfel, înainte de a trece la realizarea concretă a produsului turistic, trebuie să ne gândim şi să ne interogăm asupra unor aspecte cum sunt existenţa unei nevoi reale pentru producerea unui pachet de servicii turistice, posibilităţile concrete de cunoaştere a nevoii şi despre clienţii potenţiali, care va fi conţinutul produsului, dacă un produs identic nu a fost creat deja de alţi touroperatori, dacă produsul prezintă aparenţa unui suficient de îndelungat ciclu de viaţă, cum îl voi face cunoscut clienţilor. Trebuie să ne gândim evident asupra existenţei atracţiilor turistice. Pentru crearea unui pachet turistic de succes este nevoie ca fiecare produs să conţină una sau mai multe atracţii principale. În lipsa existenţei unor atracţii puternice trebuie stabiliţi alţi factori generatori de cerere turistică (bilete la un eveniment special, preţuri mai reduse, programe specializate etc.)Serviciile incluse în pachet trebuie să decurgă succesiv şi complementar într-un mod natural şi să fie cuprinse semantic într-o temă mai generală. Adăugarea de valoare pachetului trebuie făcută prin demonstrarea preţului de cost mai mic decât suma preţurilor srviciilor separate. Orice persoană încearcă un sentiment psihologic de satisfacţie când primeşte ceva la un preţ mic sau chiar pe degeaba. Calitatea finală a pachetului nu este dată de suma aritmetică calitativă a serviciilor separate, ci de operatorul logic "şi". Serviciul cel mai slab din cadrul produsului turistic conferă adeseori calitatea finală a acestuia. Detaliile pachetului turistic generează frecvent calitatea serviciilor cuprinse.
În această etapă, trebuie evitate unele capcane psihologice (negarea realităţii, raţionalizarea, mai ales). Creatorul produsului turistic trebuie să evite montarea unui produs doar pentru a-şi satisface o plăcere închipuită, în absenţa existenţei unei cereri reale. El trebuie să evite crearea unui "produs turistic-imagine", ceva fără conţinutul real aşteptat de client. În realizarea pachetului de servicii nu trebuie cuprinse acelea pentru care nu există competenţe reale, orice improvizaţii trebuie excluse. Trebuie evitate serviciile iniţiale care nu se probează ca fiind sigure. Lipsa de informare privind preţurile practicte de concurenţă este extrem de dăunătoare. În final, niciodată nu trebuie considerat că un produs turistic este definitiv finalizat, deoarece acesta evoluează interactiv după o dinamică stabilită spontan de client.
Ţinând seamă de aceste elemente un agent touroperator poate imagina o viziune corectă pentru un produs turistic de succes. Nu trebuie să uite, însă, niciodată, că este singurul responsabil în faţa clientului pentru întregul ansamblu de servicii turistice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu