Când vorbim despre profilul unei pieţe turistice ne gândim la descrierea
pieţei dintr-o regiune/ţară oarecare, piaţă legată de industria turismului din
respectivul areal. Denumirea profil ascunde o anumită structură subsecventă
factorilor importanţi care determină starea şi dezvoltarea industriei
turistice. Cel mai adeseori, un profil turistic al unei regiuni/ţări conţine
unele descrieri, inventare şi tabele care au rolul de a scoate în evidenţă
avantajele (punctele tari) şi dezavantajele (slăbiciunile) pieţei turistice
dintr-o regiune. Profilul pieţei turistice nu este un plan de măsuri, el nu
conţine soluţii şi recomandări pentru îmbunătăţirea turismului, ci doar creează
fundamentele respectivelor soluţii.
În funcţie de statele care realizează astfel de profiluri, pot exista unele
diferenţe, totuşi vom regăsi multe puncte comune. Voi încerca să clarific ce
conţine şi cum se realizează un sistem de profil turistic.
Astfel, în Australia, conform unui document din domeniu (a) Profilul
turistic este compus din cinci mari tabele, dintre care primele două sunt
obligatorii şi urmează, opţional, unul sau toate dintre ultimele trei:
1)
Rezumatul
călătoriilor internaţionale şi interne;
2)
Rezumatul
turismului de afaceri;
3)
Profilul
turismului internaţional;
4)
Profilul
călătoriilor interne cu înnoptare;
5)
Profilul
călătoriilor interne fără înnoptare (pe timpul zilei).
Nivelul detalierii ultimelor trei tabele este în corelaţie cu volumul
eşantionului studiat. Profilul turistic australian se efectuează în urma unor
sondaje evenimenţiale pe eşantioane de populaţie. Până la terminarea profilului
asupra eşantionului se efectuează unele tratamente statistice. Printre
variabilele care intră în calcul la realizarea profilului pot fi enumerate:
diviziunea administrativă ca destinaţie de călătorie sau turistică, cheltuieli
turistice interne (globale, pe obiecte, acasă, la destinaţie, pe scurtă
distanţă, pe lungă distanţă etc.), cheltuielile turistice externe.
Concepţia Profilului este de a oferi prin primele două tabele o prezentare
a călătoriilor interne şi internaţionale cât şi a turismului de afaceri într-o
regiune, prezentarea având ca fundament măsurarea (numărarea) vizitatorilor, a
nopţilor petrecute pe durata vizitei şi a cheltuielilor efectuate. Ultimele
trei tabele pot cuprinde variabile cum sunt: scopul vizitei, categoriile de cazare,
vârsta şi structura grupului de călători/turişti (travel party-lb. engleză)
Să urmărim în continuare structura unui profil al pieţei turistice întocmit
în Rusia.
Profilul Pieţei Turistice din Rusia
1.
Generalităţi:
ce este Rusia, populaţia, froma de stat, capitala, oraşe importante, limba
oficială, religia oficială, moneda.
2.
Cadrul
instituţional al Industriei turistice
3.
Piaţa
turistică locală; la acest capitol sunt realizate mai multe tabele, astfel:
-
Sosiri
turişti străini în Rusia, pe general, pe destinaţii, pe ani, pe tipuri de transport,
după scopul călătoriei, pe trimestre;
-
Plecări
turişti ruşi, pe destinaţii, pe ani.
4.
Produse
turistice solicitate:
-
Evoluţia
cererii pentru produsele: sejur la mare, circuite culturale, ski montan,
tratament, alte tipuri;
-
Evoluţia
cererii pe tipuri de consumatori, unde se iau în calcul veniturile, structura
grupului turistic, date familiale etc.
-
Evoluţia
cererii sub raportul calitatea serviciului/preţ;
-
Evoluţia
cererii la nivel informaţional (sursele de informare).
5.
Principalele
agenţii tour-operatoare care operează pe direcţia Rusia; legat de astfel de
agenţii se studiază volumul publicităţii, numărul de filiale şi angajaţi, reţeaua
de agenţi de turism, numărul de chartere ridicate, volumul locurilor de
transport achiziţionate pe curse regulate.
6.
Poziţia
ofertei turistice străine; este vorba de oferta care generează fluxul de
turişti ruşi înspre exterior
a)
Oferta
hotelieră;
-
Raportul
servicii/preţ la nivel hotelier;
-
Calitatea
serviciilor personalului;
-
Calitatea
mediului ambiant;
-
Gama de
servicii extra-pachet;
-
Nivelul
promovării ofertei;
-
Profilul
consumatorului mediu.
b)
Oferta
de servicii turistice
-
Tratament;
-
Munte
şi schi;
-
Circuite
culturale;
-
Circulaţia
de afaceri;
-
Tabere
pentru copii;
c)
Destinaţii
turistice preferate
7.
Politica
tarifară de piaţă
8.
Promovarea
pieţei
Institutul Naţional de Statistică colectează de la agenţii economici care activează în turism date statistice conform a trei formulare ce pot fi descărcate de la adresa http://www.insse.ro/cms/rw/pages/turism.ro . De asemenea, sunt puse la dispoziţia celor interesaţi diferite informaţii statistice care pot constitui fundamentele unui profil al pieţei. Trebuie doar folosit anuarul statistic http://www.insse.ro/cms/files/Anuar%20statistic/20/20%20Turism_ro.pdf , buletinele lunare şi utilizate corespunzător informaţiile de acolo.
Institutul Naţional de Statistică colectează de la agenţii economici care activează în turism date statistice conform a trei formulare ce pot fi descărcate de la adresa http://www.insse.ro/cms/rw/pages/turism.ro . De asemenea, sunt puse la dispoziţia celor interesaţi diferite informaţii statistice care pot constitui fundamentele unui profil al pieţei. Trebuie doar folosit anuarul statistic http://www.insse.ro/cms/files/Anuar%20statistic/20/20%20Turism_ro.pdf , buletinele lunare şi utilizate corespunzător informaţiile de acolo.
(a) http://www.ret.gov.au/tourism/Documents/tra/local%20government%20area%20profiles/LGA%20Background%20FINAL.pdf
b) Biroul National de Turism – Moscova Dna. Alena Dodon, mt@futures.msk.ru, passim
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu