Profilul Pieţei turistice



Când vorbim despre profilul unei pieţe turistice ne gândim la descrierea pieţei dintr-o regiune/ţară oarecare, piaţă legată de industria turismului din respectivul areal. Denumirea profil ascunde o anumită structură subsecventă factorilor importanţi care determină starea şi dezvoltarea industriei turistice. Cel mai adeseori, un profil turistic al unei regiuni/ţări conţine unele descrieri, inventare şi tabele care au rolul de a scoate în evidenţă avantajele (punctele tari) şi dezavantajele (slăbiciunile) pieţei turistice dintr-o regiune. Profilul pieţei turistice nu este un plan de măsuri, el nu conţine soluţii şi recomandări pentru îmbunătăţirea turismului, ci doar creează fundamentele respectivelor soluţii.
În funcţie de statele care realizează astfel de profiluri, pot exista unele diferenţe, totuşi vom regăsi multe puncte comune. Voi încerca să clarific ce conţine şi cum se realizează un sistem de profil turistic.
Astfel, în Australia, conform unui document din domeniu (a) Profilul turistic este compus din cinci mari tabele, dintre care primele două sunt obligatorii şi urmează, opţional, unul sau toate dintre ultimele trei:
1)      Rezumatul călătoriilor internaţionale şi interne;
2)      Rezumatul turismului de afaceri;
3)      Profilul turismului internaţional;
4)      Profilul călătoriilor interne cu înnoptare;
5)      Profilul călătoriilor interne fără înnoptare (pe timpul zilei).
Nivelul detalierii ultimelor trei tabele este în corelaţie cu volumul eşantionului studiat. Profilul turistic australian se efectuează în urma unor sondaje evenimenţiale pe eşantioane de populaţie. Până la terminarea profilului asupra eşantionului se efectuează unele tratamente statistice. Printre variabilele care intră în calcul la realizarea profilului pot fi enumerate: diviziunea administrativă ca destinaţie de călătorie sau turistică, cheltuieli turistice interne (globale, pe obiecte, acasă, la destinaţie, pe scurtă distanţă, pe lungă distanţă etc.), cheltuielile turistice externe.
Concepţia Profilului este de a oferi prin primele două tabele o prezentare a călătoriilor interne şi internaţionale cât şi a turismului de afaceri într-o regiune, prezentarea având ca fundament măsurarea (numărarea) vizitatorilor, a nopţilor petrecute pe durata vizitei şi a cheltuielilor efectuate. Ultimele trei tabele pot cuprinde variabile cum sunt: scopul vizitei, categoriile de cazare, vârsta şi structura grupului de călători/turişti (travel party-lb. engleză)
Să urmărim în continuare structura unui profil al pieţei turistice întocmit în Rusia.
Profilul Pieţei Turistice din Rusia
1.       Generalităţi: ce este Rusia, populaţia, froma de stat, capitala, oraşe importante, limba oficială, religia oficială, moneda.
2.       Cadrul instituţional al Industriei turistice
3.       Piaţa turistică locală; la acest capitol sunt realizate mai multe tabele, astfel:
-          Sosiri turişti străini în Rusia, pe general, pe destinaţii, pe ani, pe tipuri de transport, după scopul călătoriei, pe trimestre;
-          Plecări turişti ruşi, pe destinaţii, pe ani.

4.       Produse turistice solicitate:
-          Evoluţia cererii pentru produsele: sejur la mare, circuite culturale, ski montan, tratament, alte tipuri;
-          Evoluţia cererii pe tipuri de consumatori, unde se iau în calcul veniturile, structura grupului turistic, date familiale etc.
-          Evoluţia cererii sub raportul calitatea serviciului/preţ;
-          Evoluţia cererii la nivel informaţional (sursele de informare).
5.       Principalele agenţii tour-operatoare care operează pe direcţia Rusia; legat de astfel de agenţii se studiază volumul publicităţii, numărul de filiale şi angajaţi, reţeaua de agenţi de turism, numărul de chartere ridicate, volumul locurilor de transport achiziţionate pe curse regulate.
6.       Poziţia ofertei turistice străine; este vorba de oferta care generează fluxul de turişti ruşi înspre exterior
a)      Oferta hotelieră;
-          Raportul servicii/preţ la nivel hotelier;
-          Calitatea serviciilor personalului;
-          Calitatea mediului ambiant;
-          Gama de servicii extra-pachet;
-          Nivelul promovării ofertei;
-          Profilul consumatorului mediu.
b)      Oferta de servicii turistice
-          Tratament;
-          Munte şi schi;
-          Circuite culturale;
-          Circulaţia de afaceri;
-          Tabere pentru copii;
c)       Destinaţii turistice preferate
7.       Politica tarifară de piaţă
8.       Promovarea pieţei

Institutul  Naţional de Statistică colectează de la agenţii economici care activează în turism date statistice conform a trei formulare ce pot fi descărcate de la adresa  http://www.insse.ro/cms/rw/pages/turism.ro   .   De asemenea, sunt puse la dispoziţia celor interesaţi diferite informaţii statistice care pot constitui fundamentele unui profil al pieţei. Trebuie doar folosit anuarul statistic http://www.insse.ro/cms/files/Anuar%20statistic/20/20%20Turism_ro.pdf , buletinele lunare şi utilizate corespunzător informaţiile de acolo. 


(a) http://www.ret.gov.au/tourism/Documents/tra/local%20government%20area%20profiles/LGA%20Background%20FINAL.pdf    
b) Biroul National de Turism – Moscova Dna. Alena Dodon, mt@futures.msk.ru, passim

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu