Turism cu aparatul de fotografiat



sau cum să câştigăm bani ca simplu turist


 

http://www.martinparr.com/blog/?p=443
Cred că aproape fiecare cititor care a călătorit pe undeva şi-a luat cu sine un aparat de fotografiat cu gândul de a produce amintiri memorabile din locurile vizitate. Mult mai puţini însă s-au gândit să îmbine plăcutul cu utilul şi să fotografieze într-un fel aparte care să fie şi o sursă de câştig. Din acea sursă de câştig cel puţin o parte din cheltuielile călătoriei pot fi acoperite. Unde vom vinde acele fotografii ? O simplă răsfoire a internetului ne face să descoperim multe site-uri ale unor firme care se ocupă cu domeniul afacerilor din fotografie. Astfel, pot fi:   

Alte ssite/uri sau firme pot fi descoperite chiar de Dvs.

Sport şi acţiune


Scopuri



Nu puţine sunt ocaziile în care turistul întâlneşte în peregrinările sale ocazia de a păstra prin intermediul fotografiei amintiri ale unor evenimente sportive ori activităţi interesante bazate pe mişcare. Trebuie remarcat că tipul acesta de fotografii sunt căutate şi pot fi vândute ziarelor şi jurnalelor obişnuite, celor de sport, dar şi industriei de advertising (ilustrare editorială, ambalaj comercial, imprimare textilă etc.)


Abordare şi organizare

Dacă vorbim de fotografia sportivă, atunci iniţial este necesar să cunoaştem sporturile şi activităţile care sunt conţinute în acestea. Mai este nevoie de răbdare şi de abilitatea de a de  a anticipa un element (sau mai multe) extrem de important al acţiunii care poate surveni brusc şi neaşteptat şi la care trebuie răspuns imediat. Scopul principal al fotografiei sportive este de a surprinde abilităţile perticipanţilor, tensiunea, suferinţa, tensiunea, dramatismul situaţiei, dar şi atmosfera înconjurătoare de de emoţie colectivă (dacă este posibil în aceeaşi fotografie). Faţă de cele spuse, înţelegem că pentru a practica cu succes o astfel de fotografiere, trebuie să ne familiarizăm cu acţiunile incluse în sportul respectiv, după care să efectuăm o scurtă planificare, în urma căreia să cunoaştem: importanţa evenimentului sportiv, calitatea jucătorilor, locul de unde voi efectua fotografiile, momentele urmărite. Altfel spus, ne interesează unde şi când acţiunea este mai intensă. Aceasta este mai uşor de anticipat pentru sporturile cu momente repetitive, însă mult mai greu de realizat pentru acelea care nu includ astfel de momente. Tipul acesta de fotografiere urmăreşte expresiile şi limbajul trupului subiecţilor fotografiaţi şi doreşte să transmită emoţia cuiva care participă la o astfel de manifestare. Este indicat ca înainte de a efectua fotografia să observăm atitudinile şi reacţiile spectatorilor, tensiunea competitorilor. De câte ori este posibil  e nine a se obţine informaţii despre momentele importante chiar de la organizatori.

Echipament şi tehnici de fotografiere

Atunci când fotografiem imaginile acţiunilor sportive, este esenţial să posedăm un aparat cu lentilă de foarte bună calitate. Dacă suntem în posesia unui aparat digital trebuie să ne aprovizionăm cu mai multe carduri de memorie care să ne asigure o capacitate mare de stocare a datelor. Există, la multe aparate digitale un submeniu denumit „burst mode” (succesiv) care capturează secvenţe de imagini şi care trebuie utilizat. Pentru aparatele clasice şi capturarea imaginilor cu echipe ideale sunt lentilele care surprind un unghi mare, o distanţă focală de cel puţin 600 mm sau mai mare, timp de expunere de 1/500 sec. Dacă iluminarea este slabă şi nu pot fi utilizaţi timpi de expunere mari, atunci trebuie mărită sensibilitatea digitală ISO. Ar fi utilă folosirea flash-ului, dar este de reţinut că organizatorii interzic la cele mai multe sporturi această facilitate. Fotografii sportivi obişnuiesc adeseori să fie concentraţi pe elemente de detaliu (expresii faciale). Există întotdeauna posibilitatea de a efectua o excesivă şi binevenită abstactizare în domeniu. Este obişnuit să fie focalizat aparatul pe elementul de detaliu al corpului uman care participă la acţiunea decisivă în momentul repectiv. Un element important aici este viteza de capturare a imaginilor, măsurabilă în  capturi/secundă. Aparatele digitale obişnuite preiau 3-10 imagini pe secundă, însă aceasta nu este suficient, de necesar să utilizăm aparate mai bune. E bine de ştiut că astăzi există camere digitale cu modem incorporat prin intermediul cărora este posibil ca fotografiile să fie transmise rapid la cei interesaţi.

Peisaje

Scopuri

Peisajele sunt fotografiate de turişti pentru frumuseţea lor. Există însă alte multe persoane care fotografiază peisaje. Acestea sunt implicate în publicaţii educaţionale de orice fel, apoi ecologie şi baze de date pentru industria turismului. O calitate importantă a fotografiilor peisajelor este că acestea posedă o mare remanenţă şi astfel pot fi vândute şi după o perioadă îndepărtată de momentul fotografierii. Peisajul posedă calităţi care îl fac subiect de interpretare şi chiar auto- expresibil. Acesta poate fi maiestuos, dramatic, liric şi afectuos. Peisajul poate simboliza bine concepte ca trecerea timpului, erodarea, reîntinerirea, un sens vesel al vieţii, misterul, posomorârea, întristarea. În general, oamenii au capacitatea de a recunoaşte peisajele, iar persoanele înzestrate de la natură cu o deosebită capacitate creativă o fac şi mai bine. Astăzi fotografia peisajului tinde să fie impregnată din ce în ce mai mult de caracteristicile documentarului social, concomitent cu deplasarea centrului de greutate pe ceea ce conţine acesta. Litoral maritim ameninţat cu dispariţia, poluare datorită marilor uzine, distrugerea zonei rurale de autostrăzi şi alte dezvoltări asemănătoare sunt din ce în ce mai des utilizate ca factor de presiune asupra acelor care au în grijă domeniile respective.

Abordare şi organizare

Fotografierea peisajului pare dezamăgitor de uşoară, deoarece astfel de subiecte se găsesc peste tot şi sunt neschimbătoare. Trebuie însă să ţinem seama de faptul că experimentarea peisajului (sightseeing) cuprinde spaţiu, distanţe, aparenţa aerului, sunete şi mirosuri. Este greu ca toate acestea să fie cuprinse sau sugerate într-o fotografie. Soluţia este „să dăm târcoale” peisajului observând cum pot fi combinate din diferite unghiuri toate aceste calităţi. Aceasta înseamnă uneori un punct de perspectivă mai coborât decât obiectivul, unghiuri largi de cuprindere, reliefarea adâncimii peisajului prin elemente georgrafice ori antropice. Lumina soarelui şi umbra transformă de asemenea peisajele. Diferenţele de anotimp, vreme şi moment orar al zilei sunt de asemenea importante. Direcţia şi intensitatea luminii sunt de o importanţă vitală pentru perspectiva liniară şi tonală, culoare, texturi, structuri, forme. De aceea momentul fotografierii trebuie foarte bine ales, în scopul de a se adecva cu „dispoziţia, temperamentul” locului. De aici trebuie să reţinem că pentru fotografierea locuui este ideal să stabilim din vreme un loc din care să fotografiem şi un anumit moment calendaristic. Din acel loc trebuie să surprindem felul în care formele se suprapun, proporţia dintre pământ şi cer, reflexiile apei, linia umbrelor şi orice formă bine conturată şi plasată.

Echipament şi tehnici de fotografiere

Când utilizăm aparate de fotografiat digitale, cel mai bine este să avem o cameră de înaltă rezoluţie, cu unghi de cuprindere normal sau moderat larg (panoramic), filtre, polarizator, trepied. Putem utiliza şi opţiunea „burst mode” pentru a efectua o panoramă mozaicată.

Arhitectură (exterioare şi interioare)


Scopuri

Fotografi ai exterioarelor şi interioarelor clădirilor sunt căutaţi de arhitecţi, agenţi imobiliari, specialişti în conservarea siturilor istorice, istorici, autorităţi locale, comunităţi etc. Subiectele fotografice din arhitectură sunt alese şi de persoane care doresc să-şi exprime principiile, ideile, valorile prin acest mijloc. Scopurile acestor fotografi pot fi diferite. Astfel, arhitectul doreşte să facă cunoscută prin imagini izbitoare o creaţie personală. Agentul imobiliar doreşte să scoată în evidenţă facilităţile locuinţei pe care doreşte să o intermeieze pentru cumpărare sau vânzare. Tot astfel este şi pentru ceilalţi.  În călătoriile lor prin aşezări rurale şi urbane, turiştii se opresc adeseori pentru a face fotografii ca amintire, ca marcare a momentului şi locului pe unde a trecut sau pentru că se identifică cu acel artefact. În aceste fotografii mai important decât detaliile, proporţiile, formele şi texturile sunt impresia subiectivă generată turistului de artefactul respectiv. Turistul mai doreşte să descopere spiritul locului în care a fost plasat obiectul.

Abordare şi organizare

O bună pregătire este etrem de utilă pentru o astfel de întreprindere. Atunci când există posibilitatea ca un simplu turist să primească o comandă pentru fotografii de arhitectură localizată de-a lungul itinerarului ce urmează a-l parcurge, o sumă de detalii trebuie pusă la punct. Câte imagini, ce fel de perspective, informaţii despre iluminare interioară şi exterioară, formatul imaginii şi rezoluţia, destinaţia ulterioară a imaginii, drept de autor, onorarii etc. În fotografia arhitecturală, cele mai importante lucruri sunt asemănător peisajului punctul de perspectivă şi lumina. Dar constrângerile pot fi mult mai mari din punctul de vedere al alegerii acestora. O busolă şi un ceas pot fi foarte utile pentru planificarea momentului efectuării fotografiei. Mai mult observarea modului în care se schimbă culoarea, contrastul, lumina, umbrele de.a lungul unei zile poate fi extrem de utilă. Culoarea se schimbă cu anotimpul. Toamna avem galben-cald cu roşu, primăvara avem verde-crud etc. Dacă cineva doreşte decoraţiile interioare, atunci trebuie să evităm unghiurile. Problemele interiorului sunt lumina, în timp ce problemele exteriorului sunt condiţiile de vreme şi detaliile nerelevante (nu numai ale clădirii). Iluminarea interiorului este foarte mult deranjată de valorile diferite de intensitate a luminii becurilor. Trebuie verificat dacă becurile au aceeaşi temperatură de culoare. Şi din interior pot fi alese colţuri care să simbolizeze întreaga locuinţă. Pentru lumina din exterior e preferabilă o iluminare moale şi direcţională. Camerele pot fi fotografiate bine din exterior prin geamuri sau din coridoare. Câteodată este indicat a fi rearanjate obiectele din cameră, în scopul de a-i conferi semnificaţia destinaţiei. Arhitectura de înălţime mică şi înconjurată de de împrejurimi mai înalte este bine să fie fotografiată dintr-un punct mai înalt.

Echipament şi tehnici de fotografiere

Ar fi ideal un aparat cu teleobiectiv sau zoom digital, deşi detaliile pot fi fotografiate şi fără acestea. Trebuie urmărit să nu apară convergenţa liniilor verticale, şi dacă este posibil un obiectiv panoramic este de dorit. Ar fi utilă şi existenţa unui kit de lîmpi portabile, o nivelă pentru a verifica orizontalitatea podelei, blitz şi filtre de polarizare a luminii.


Fotojurnalismul documentar

Scopuri

Deşi în anii recenţi pieţele pentru eseuri documentare însoţite de fotografii s-au diminuat, a rămas încă un interes pentru cd-romuri, internet, albume cu fotografii şi călătorii turistice. Subiectele sunt evenimentele umane, deoarece oamenii doresc să cunoască tot ceea ce se întâmplă cu semenii lor.

Abordare şi organizare

Este necesar ca din timp să fie imaginată o listă cu aspectele care urmează a fi fotografiate în funcţie de structura povestirii pe care fotografiile trebuie să o susţină. E bine să fie fotografiate cât mai multe lucruri pentru o editare ulterioară. Aici dorim uneori să arătăm contraste cum sunt tineri vs. vârstnici, bogaţi vs. săraci, viaţa publică faţă de viaţa privată a persoanelor publice. Oamenii la locul de lucru pot fi fotografiaţi arătând atât activitatea de muncă cât şi viaţa socială. Când participăm la evenimentele publice este util să luăm instantanee cu spectatori şi situaţii din spatele scenei tot atâtea ca celelalte pe care oricine le poate observa.

Echipament şi tehnici de fotografiere

Este necesar un echipament minimal şi simplu pentru a putea trece aproape neobservat în mijlocul evenimentelor. Se utilizează atât cât este posibil lumina naturală, dar se pregăteşte şi un blitz, la nevoie. Sunt preferate fotografiile luate cât mai de aproape cu obiectiv panoramic.


Compoziţia în arta fotografică


Selecţia şi combinarea elementelor unei fotografii înseamnă activitatea de compoziţie a respectivei. Compoziţia mai inseamnă şi cele mai bune reguli prin care utilizînd un fundal, un prim plan, lumină, culoare, încadrare obţinem o fotografie care transmite semnificaţii şi sensuri puternice şi oarecum ăn mod intuitiv este plăcută la vedere. Privind compoziţia unei fotografii practica îndelungată a decantat următoarele reguli:

Încadrarea

Este selecţia pentru includerea în cadrul fotografic a unei părţi din realitatea observabilă, selecţie care operează general prin criteriul „interesantului”, posedat inerent de o persoană. Încadrarea trebuie să conţină numai detalile considerate interesante. Există o regulă generală despre încadrare atunci când este vorba despre peisaje şi arhitectură, anume este bine să lăsăm între marginea de sus a fotorafiei şi obiectiv sau prim plan 1/3 spaţi pentru cer.

Simplitatea

Este calitatea fotografiei de a oferi numai detaliile care să menţină atenţia asupra subiectului fotografiei.

Echilibrul

Este calitatea fotografiei în care elementele se contrastează şi se completează reciproc. O formă de echilibru este simetria. Câteodată o asimetrie care ţine seama de liniile din fotografie poate de asemenea echilibra compoziţia.

Regula de trei

Această regulă este fundamentată pe teoria că privirea omenească manifestă tendinţa naturală de a se fixa la o treime faţă de marginea de sus sau de jos a unui cadru. Concluzia este că trebuie să împărţim cadrul pe orizontală şi pe verticală în 3 părţi prin linii imaginare  şi să plasăm  elementele importante ale fotografiei în acele locuri.

Lumină şi umbră

Pe drept cuvânt se poate spune că fotografia este scrierea luminii. Lumina poate fi utilizată pentru a descoperi, a masca, a umbri, a colora etc. Şi la acest capitol pot fi utilizate câteva reguli.
Peisajele şi oamenii fotografiaţi la răsăritul sau apusul soarelui vor prezenta un efect de siluetă. Fotografiile efectuate noaptea sau târziu în amurg primesc caracteristici similare picturii. Multe dintre cele mai frumoase fotografii de peisaje şi opere de arhitectură sunt acelea efectuate în amurg.

Utilizarea liniilor

Cel mai bun exerciţiu pentru a învăţa utilizarea liniilor în fotografiere este de a ne concentra atenţia ori de câte ori ne plimbăm întâmplător asupra liniilor existente în jurul nostru şi care pot fi sugerate de garduri, cărări, linii de tramvai şi cale ferată (linii drepte sau paralele) Tot astfel, vom întâlni curbe uşoare, mai accentuate şi linii ondulate. Se consideră că liniile ondulate atrag privirea.

Utilizarea contururilor şi a formelor

Trebuie să încercăm a găsi elemente din compoziţie care să fie încadrate într-o formă, ce poate fi triunghiulară, rotundă etc.

Încheiere 

Fiecare cititor care doreşte să câştige câte ceva din fotografia turistică trebuie să se înarmeze cu instrumentele adecvate, să citească câteva cărţi de specialitate şi să treacă cât mai grabnic la experimentarea acestui gen de semi-afacere. Ţinând cont şi de indicaţiile din articol, fără îndoială va reuşi să creeze fotografii reuşite, adevărate opere de artă. 
Câteva trucuri şi indicaţii de calitate despre fotografierea artistică puteţi găsi la http://www.smashingmagazine.com/2009/04/22/the-ultimate-photography-round-up/;


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu