Evaluarea subiectivă a calităţii serviciului prestat

În evaluarea calităţii unui serviciu, clienţii recurg la criterii generice de apreciere care pot fi sintetizate în următorul tabel:



Criteriul

Definirea criteriului

Întrebările clientului

Credibilitate

Furnizorul este om de încredere; este cinstit.

Are furnizorul o reputaţie bună ? Exercită cumva presiuni asupra mea ?

Securitate

Furnizorul elimină riscurile, îndoielile şi pericolele din serviciul său

Este periculos pentru mine să folosesc serviciul ?

Produsul cumpărat de mine este bun?

Accesibilitate

Abordare facilă şi contact uşor

Este uşor să fac rezervări ? Pot obţine uşor serviciul ?

Comunicare

Ascultarea clienţilor şi informarea permanentă a acestora

Dacă am o plângere asupra manageriatului există voinţa reală de a fi ascultat ? Limbajul informării este accesibil pentru mine ?

Înţelegerea clientului

Eforturi pentru cunoaşterea clientului şi a nevoilor sale

Sunt într-adevăr ascultat pentru a fi înţelese nevoile mele ? Am fost oare înţeles ?

Tangibilitatea

Aspectul fizic al clădirilor, echipamentelor, personalului şi documentelor

Interlocutorul meu este îmbrăcat cum se cuvine ? Factura mea este inteligibilă ? Sălile furnizorului sunt agreabile ?

Fiabilitatea

Capacitatea de a realiza serviciul promis într-o manieră precisă şi sigură.

Serviciul cerut de mine a fost realizat corect din prima încercare ? Furnizorul se ţine de promisiuni ?

Reactivitatea

Voinţa de a ajuta un client prin furnizarea unui serviciu rapid şi adecvat.

Problema mea poate fi rezolvată rapid ? Dar dacă sunt grăbit ?

Competenţa

Posedarea cunoştinţelor necesare pentru livrarea serviciului.

Serviciul este corect prestat ?

Politeţea

Respect, salut corect, contact personal amical şi sociabil.

Angajaţii sunt amabili ? Îmi fac mici servicii ?

Sursa: Denis LAPERT, LE MARKETING DES SERVICES, ed. Dunod, Paris, 2005, pp. 86-87






Tabelul se dovedeşte extrem de util într-o piaţă concurenţială a serviciilor. Acolo unde clienţii nu au altă alegere, lipseşte timpul necesar de a schimba clientul, sau costurile schimbării sunt mari, se produc erori de evaluare. În această situaţie este mei bine să fie comparate nevoile şi aşteptările clientului cu standardul serviciului. (Standardele serviciului trebuie să includă parametri de timp, un scenariu de derulare a serviciului, recomandări privind stilul şi comportamentul funcţionarilor şi al clienţilor. Standardele trebuie exprimate într-o manieră care să permită o măsură obiectivă.) În situaţia în care caracteristicile serviciului sunt puternic intangibile (bazate pe reputaţie şi credinţe) este mai bine ca aprecierea de calitate să fie făcută asupra etapelor desfăşurării serviciului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu