Clasificarea şi evaluarea restaurantelor



Clasificarea restaurantelor
Este neîndoielnic că orice persoană care doreşte să lucreze în turism ar trebui să cunoască câte ceva şi despre industria restaurantelor. Se dovedeşte de importanţă cunoaşterea clasificării restaurantelor aşa cum este realizată în occident. Astfel, în SUA restaurantele sunt clasificate în restaurante pentru servire rafinată (fine dining) şi servire obişnuită (casual dining).
Restaurantele pentru servire rafinată
Sunt cela mai bune restaurante în ce priveşte servitul , atmosfera şi calitatea preparatelor culinare. Cel mai adesea, acestea îşi cîştigă reputaţia printr-un decor unic şi frumos, bucătari renumiţi şi feluri de mâncare speciale. Câteva trăsături sunt: Preţurile antreurilor sunt mari. Stilul servirii este de vârf, fiind folosiţi ospătari experimentaţi şi somelieri pricepuţi, persoane care cunosc foarte bine mîncărurile şi băuturile. Atmosfera este excepţională, luminile şi ambianţa trebuie să-l binedispună pe client, muzica trebuie să reflecte ideeaa de înfiinţare şi organizare a restaurantului şi să nu perturbe conversaţiile clientului. Decorul trebuie să adauge o  perspectivă elegantă. Aceste restaurante se străduiesc să le creeze clienţilor o experienţă extrem de plăcută.
Restaurantele cu servire obişnuită
Acest tip de restaurante sunt mult mai disponibile clienţilor şi îndeosebi familiilor. Preţul antreurior este mai scăzut. Clienţii sunt însoţiţi la masă de  o gazdă. Ospătarii explică meniul şi preiau comenzile. Serviciul de servire nu este la fel de formal ca cel anterior. Ospătarii pot acţiona mai informal, dar profesionalismul este păstrat, totuşi. Atmosfera este prietenească, familiară, cu decoraţii pe pereţi, postere tematice, picturi colorate. Există locuri de servire amenajate ca rezerve. Ele pot fi specializate în bucătărie regională sau specialităţi combinate.
a)      Restaurantele cu servire obişnuită, rapidă
Acest tip d erestaurant se distinge în funcţie de  tipul serviciului şi calitatea preparatelor. Ele oferă preparate de o calitate destul de bună. Acestea sunt specializate în meniuri cu puţine sortimente de preparate. De obicei, nu se oferă antreuri. Clienţii merg adeseori la o persoană care ţine evidenţa mâncărurilor, aleg meniul, după care plătesc . Uneori se alege mai întîi mâncarea trecându-se prin faţa unei linii de autoservire, pe urmă se plăteşte. Atmosfera este fie standardizată şi impersonală, fie se încearcă crearea unei ambianţe Poate fi folosită iluminarea şi muzica în ajutorul atmosferei.
b)      Restaurante cu servire obişnuită,imediată
Acest tip de restaurante fructifică avantajele rapidităţii serviciului şi a comodităţii. Fat-food-urile se încadrează în această categorie, dat nu orice gen de acest restaurant serveşte meniuri fast-food. Aceste restaurante sunt caracterizate de un decor simplu, feluri ieftine de mâncare şi servire rapidă. Oferă mâncare ieftină, feluri prestabilite şi feluri care pot fi combinate la alegerea clientului. Unul sau mai mulţi casieri preiau comanda şi banii. Locurile destinate servirii mesei sunt simple şi cu puţine decoraţii, dar aceasta nu înseamnă că nu se încearcă creearea unei identităţi locale.
Dacă în cele descrise mai sus este vorba mai ales de o clasificare tehnică, înschimb mai există un gen de clasificare, aceea dată de satisfacţia clientului carre a poposit şi a consumat serviciile unui restaurant. Este vorba de o clasificare de apreciere, de evaluare a restaurantului şi serviciilor respective. Deşi  în lume există diferite sisteme de clasificare, şi-a consacrat utilizarea sistemul Michelin. Ghidurile turistice Michelin îşi îndrumă cititorii către diferite unităţi de alimentaţie publică pe care le apreciază după un sistem ce ţine cont de mai multe criterii. Ordinea ierarhică este asigurată prin acordarea unui număr de stele, maxim trei. Cele cinci criterii sunt:  1) calitatea ingredientelor; 2)  talentul şi abilitatea cu care ingredientele sunt pregătite şi cum sunt combinate aromele; 3) cum se reflectă personalitatea bucătarului în preparatele sale; 4) valoarea culinară a preparatului; 5) constanţa standardelor culinare. Stelele reflectă numai ceea ce este în farfurie, nu se ţine cont de decor, calitatea serviciilor, echipamentul etc. Preţurile  ingredientelor nu contează ca valoare în acordarea stelelor . Stelele sunt codificate astfel:
*** Bucătărie excepţională, merită o călătorie pentru aceasta. Oricine care ajunge aici mănâncă extrem de bine, uneori chiar superb. Meniuri distincte şi precis executate se folosesc de ingrediente superlative.
** Bucătărie excelentă, merită o ocolire a traseului principal. Meniurile sunt îngrijite şi realizate cu pricepere, de o calitate superioară.
*Un restaurant foarte bun pentru categoria sa. Meniurile se conformează standardelor înalte. Merită o oprire dacă sunt pe drumul itinerarului principal.
Se practică şi un sistem de clasificare după decor, atmosferă, calitatea servirii, primirea clientului. Acest sistem acordă cinci trepte simbolizate prin cinci linguri sau furculiţe sau cinci clădiri. O lingură înseamnă „destul de confortabil”, în timp ce maximul de cinci linguri înseamnă „luxos în stil tradiţional”. Lingurile sau furculiţele colorate în roşi mai înseamnă că acel restaurant este şi „plăcut”.
Sistemul acordă şi „steaua care răsare „ pentru restaurante cu potenţial de dezvoltare.
Alte genuri de clasificări „verzi” acordă trei stele cu semnificaţia în ordine crescătoare „interesant”, „merită o oprire” şi „merită o călătorie”. În ce priveşte vinurile sunt propuse sisteme de atenţionare simbolizate prin ciorchini de strugure.
Referinţe: http://www.foodservicewarehouse.com/restaurant-equipment-supply-marketing-articles/restaurant-management-and-operations/an-overview-of-different-restaurant-types/c27994.aspx

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu