
Dezvoltarea agroturismului este indisociabilă de industria suvenirurilor. O pensiune agroturistică trebuie să ofere turiştilor nu numai cazare personalizată şi hrănire cu produse locale, ci şi animaţie turistică şi - de ce nu ? - produse artizanale specifice. Trebuie să remarcăm că sistemele actuale de învăţământ formal, informal şi non-formal nu mai asigură corespunzător pregătirea unor meşteşugari, artizani, artişti populari, producători de obiecte lucrate manual, adică tocmai de persoanele trebuincioase pentru realizarea unor obiecte dorite de turişti. Fenomenul se manifestă ca şi cum ar exista un dezinteres atât din partea autorităţilor care construiesc strategiile dezvoltării turistice, cât şi de la subiecţii acţiunilor formative. Totuşi, fără această mică industrie, nu numai că se pierd fluxuri monetare importante pentru actorii economici din turism, dar este afectată însăşi satisfacţia turiştilor, cu consecinţe dezastruoase pe termen lung. Cooperarea între proprietarii de pensiuni, şcoală şi autorităţile locale, în vederea creăriişi dezvoltării unei mici industrii locale de obiecte artizanale pare a fi cea mai profitabilă soluţie. În acest spirit am extras câteva concluzii dintr-un raport despre preferinţele de consum ale turiştilor legate de obiectele artizanale.
Raport
Cumpărăturile reprezintă o activitate importantă pentru turişti. După hrănire şi cazare, turiştii cheltuiesc bani pentru îmbrăcăminte, obiecte meşteşugăreşti şi produse alimentare tradiţionale. Se apreciază că 70 % din turiştii americani din statele Iowa, Minnesota şi Nebraska cumpără obiecte manufacturate cu scopul de a le servi pentru viitoare cadouri sau ca amintire (suvenir).
Turiştii doresc obiecte meşteşugăreşti pe care să le afişeze în locuinţele lor şi, dacă este posibil, să le utilizeze. De asemenea, caută diferite obiecte pentru colecţiile personale şi bijuterii. Sunt bucuroşi să găsească şi să achiziţioneze mărfuri de sezon. Preferă obiecte din lemn, după care acceptă şi alte materiale (metal, os, plastic, ţesături). Obiectele cumpărate sunt încărcate cu semnificaţie simbolică în special dacă sunt cumpărate ca suveniruri care să reflecte evenimente deosebite localizate în situri turistice sau înşile caracteristicile de atractivitate ale sitului turistic. Turiştii apreciază mult dacă sunt informaţi despre cum poate fi utilizat un obiect meşteşugăresc. Consideră informaţia scrisă despre păstrarea în siguranţă a obiectului, măsurile de securitate (dacă este cazul)şi materialele utilizate la producerea obiectului. Testaţi în legătură cu preferinţele legate de natura materialului din care este confecţionat obiectul, turiştii au răspuns că nu găsesc suficiente obiecte artizanale realizate din piele, sticlă. Cât despre destinaţia obiectelor, ei au răspuns că sunt insuficiente jucăriile confecţionate manual, bijuterii şi îmbrăcăminte, artizanale. S-au plâns că se găsesc prea multe obiecte artizanale din ţesături şi hârtie, obiecte pictate şi în general prea multe care au valoare decorativă în detrimentul celei practice.
Turiştii se informează cu predilecţie despre magazinele şi locurile unde pot cumpăra obiecte artizanale din următoarele surse: oficiile de informaţii turistice, articole din ziare şi reviste, ghiduri turistice, prieteni, personalul hotelului şi rezidenţi localnici, publicitatea ziarelor locale.
Se cheltuieşte o sumă cuprinsă între 5-30 $ pe obiect în funcţie de persoana căreia îi este destinată.
Turiştii îi apreciază pe vânzătorii care au un comportament plăcut, le oferă informaţii despre obiectele artizanale şi le permit să cerceteze în voie rafturile (standurile) cu produse. (adaptare din "Marketing Crafts and Other Products to Tourists: A Guide for Craft Producers, Craft Retailers, Communities, Tourist Attractions, and Hospitality Services". 1992. North Central Regional Extension Pub. #445. University of Nebraska, IANR Communications and Computing Services, Lincoln, NE 68583-0918; (402) 472-3023.)
În fotografie, poate fi observată diaporama în mărime reală a atelierului în care o femeie maghiară pregăteşte în mod tradiţional turtă dulce. Diaporama este parte din Muzeul Păstorilor adăpostit într-un vechi şopron din localitatea Nagycsárda, în centrul turistic Hortobágy (Ungaria), unde sunt expuse obiecte şi activităţi tradiţionale din viaţa locuitorilor de altădată. Fotografia a fost făcută de mine în excursia pe care am efectuat-o în luna august, 2008.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu