Hotelul: profesii şi atribuţii în cazare şi restauraţie

Foarte pe scurt, prezentăm schema de funcţii (redusă) a unui hotel cu restaurant propriu. Pentru unele dintre funcţiile mai specializate, menţionăm şi atribuţiile importante.

1) Director hotel-conduce şi evaluează activităţile hotelului, se informează despre activitatea concurenţei, realizează adaptarea la cererea pieţei prin orientarea spre noi produse, proiectează noi debuşee pentru desfacere, face achiziţii.

Primire:

2) Asistent director-este supranumit "ochiul direcţiunii", un angajat care are misiunea de a sarcinile supraveghea buna funcţionare a serviciilor de primire din hotel. Îşi îndeplineşte sarcinile pe teren, în holul hotelului.
3) Recepţioner hotel-lucrează la biroul de primire a clienţilor din holul hotelului, ia în evidenţă turiştii, le repartizează camerele, răspunde la întrebările acestora şi le rezolvă unele probleme. (La hotelurile mari sun organizate echipe care cuprind 1 recepţioner-şef, mai mulţi recepţioneri-primi şi recepţioneri.)
4) Portar şef- se ocupă de problemele de primire a turistului şi de alte servicii. Astfel, asigură transportarea bagajelor în hotel şi cameră, face rezervări pentru spectacole, servicii de curierat şi poştă, cheamă taxiuri, rezolvă pe loc unele situaţii dificile pentru client, oferă informaţii despre oraş. Supraveghează holul hotelului. Are în subordine mai multe ajutoare: 1 ajutor de portar şef şi mai mulţi ajutori de portar, prin intermediul cărora îndeplineşte cerinţele clienţilor.
5) Ajutor de portar şef -îndeplineşte, concret, tot ceea ce îi cere portarul şef.
6) Ajutor de portar - îndeplineşte tot ceea ce îi cere ajutorul de portar şef.
7) Secretar pentru clienţi - efectuează diverse servicii pentru turiştii veniţi cu afaceri (dactilografiere, comunicare, relaţii etc.)
8) Casier - calculează nota de plată, încasează banii.

Cazare:

9) Guvernanta şefă - este conducătoarea personalului care se ocupă de camerele de locuit din hotel şi unele activităţi auxiliare (spălătorie, călcătorie, croitorie etc.) Supraveghează calitatea serviciilor prestate de personalul din subordine. Comunică şi rezolvă reclamaţiile clienţilor.
10) Responsabil întreţinere - are în grijă reparaţiile şi menţinerea în bună stare a instalaţiilor hotelului.
11) Călcătoreasă - efectuează mici reparaţii la hainele clienţilor (cusături de urgenţă); calcă hainele.
12) Cameristă - este în contact direct cu clienţii; curăţă şi aranjează camerele, culoarele, băile; aranjează paturile, schimbă aşternutul de pat; serveşte micul dejun.

Restaurant:

13) Directorul restaurantului - organizează barul şi restaurantul; face cumpărăturile necesare restaurtantului.
14) Bucătar şef - concepe meniurile, supraveghează direct achiziţiile, organizează şi animează echipa de lucru din bucătărie.
15) Patiser şef - se ocupă de produsele de patiserie, dulciuri, prăjituri, pâine etc.
16) Cofetar şef - pregăteşte împreună cu ajutoarele sale micul dejun pentru clienţi, la cameră sau la sala de mese (servirea micului dejun la pat este considerată o caracteristică a ospitalităţii).
17) Ajutor de bucătărie pentru sosuri.
18) Ajutor de bucătărie pentru patiserie.
19) Ajutor de bucătărie pentru legume.
20) Barman - lucrează la bar care este un loc de comunicare, întâlnire; ţine evidenţa, serveşte băuturi, prepară cocktailuri, comunică cu turiştii.
21) Consilier servire vinuri - selecţionează pentru client cele mai bune vinuri în funcţie de meniu şi de posibilităţile financiare ale clientului; consiliză şi serveşte clientul; armonizează gusturile sale cu acelea ale clientului; se deplasează în podgorii pentru achiziţionarea vinului şi se ocupă de stocarea vinului în pivniţa hotelului; supraveghează buna conservare a vinului.
22) Şef de restaurant - îndeplineşte rolul de gazdă în restaurant, primeşte clientul, îl instalează, ia comanda; taie carnea şi peştele, după ce le-a prezentat clientului. (se ocupă în special de clienţii importanţi).
23) Şef de rezervă - răspunde de o parte a sălii restaurantului; are aceleaşi atribuţiuni cu ale şefului de restaurant.
24) Chelneri (ospătari) -îl ajută pe şeful de restaurant la servirea clientului.
25) Ajutori de ospătari - îl ajută pe chelner la servirea clientului.
26) Ajutori de rezervă - îl ajută pe şeful de rezervă la servirea clientului

(bibliografie: Murielle WOLSKI, Les metiers du tourisme et de l'hotellerie Comment debutes ?, ed. L'etudiant, 1995, Paris; Joanna POMIAN, Claude ROCHE, Connaissance capitale Management des connaissances et organisation du travail, ed. Sapientia, 2002)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu